ALLMÄNNA VILLKOR
AML Audit & Advisory AB
1. Inledning
Dessa allmänna villkor gäller för samtliga tjänster och produkter som AML Audit & Advisory AB (”AAAA”), org. nr. 559271-5329, tillhandahåller, om inte annat har avtalats skriftligen, och utgör tillsammans med i förekommande fall andra överenskommelser avtal (”Avtalet”) mellan kunden (”Kunden”) och AAAA.
Kunden och AAAA benämns var för sig ”Part” och tillsammans ”Parterna”.
AAAA har rätt att förutsätta att de personer hos Kunden som vid var tid interagerar med AAAA har den behörighet och befogenhet som krävs för att med bindande verkan – och till de villkor som framgår av Avtalet, andra överenskommelser samt information från AAAA - lägga beställningar av AAAA samt att utan begränsning vidta andra åtgärder i relation till AAAA som kan hänföras till AAAA:s tjänster, rådgivning och produkter.
Det åligger Kunden att informera samtliga personer hos Kunden om detta Avtal och innebörden för de personerna i fråga om till exempel rutiner, förbud att sprida material från AAAA, etc.
Det är tillräckligt för detta Avtals tillämplighet att Kunden antingen godkänt Avtalet online genom att till exempel markera en box eller genom att inte invända mot villkoren när AAAA uttryckligen hänvisar till Avtalet som en del av till exempel en uppdragsbekräftelse. När Kunden ansöker om att bli Kund till AAAA innebär AAAA:s efterföljande godkännande av ansökan att avtal ingåtts.
Denna version av Avtalet ersätter i förekommande fall tidigare versioner av Avtalet mellan Kunden och AAAA.
I den mån den engelska språkversionen av Avtalet inte överensstämmer med den svenska versionen ska den svenska versionen tillämpas.
2. Tjänster och produkter
AAAA tillhandahåller rådgivning, tjänster och produkter baserade på regelverk inom åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism utfärdade av riksdagen och svenska myndigheter. I den mån AAAA uttalar sig om utländska regelverk och förhållanden ska sådana uttalanden inte förlitas på som råd från AAAA till Kunden.
Om något annat inte framgår av sammanhanget – till exempel att en utbildning riktar sig till flera aktörer eller är allmänt utformad, eller att ett dokument är en mall – är AAAA:s rådgivning, tjänster och produkter anpassade till förhållandena i det enskilda uppdraget, de fakta som presenterats för AAAA, rättsläget vid tidpunkten för rådet samt de instruktioner som Kunden lämnar. Därför kan Kunden inte förlita sig på rådgivning och material vid annan tidpunkt eller för något annat ändamål än för vilket rådet lämnades.
Detta Avtal ska äga tillämpning även på tillhandahållande av sådana tjänster och produkter som inte framtagits vid ingåendet av detta Avtal men som börjar tillhandahållas Kunden vid senare tillfälle.
För att AAAA ska kunna fullgöra uppdrag på ett ändamålsenligt sätt åtar sig Kunden att informera AAAA om samtliga händelser och omständigheter av betydelse för tillhandahållandet av råden, tjänsterna och produkterna.
Avtalet förutsätter inte att AAAA tillhandahåller en viss rådgivare. Det står AAAA fritt att bestämma vilken person hos, eller via AAAA, som tillhandahåller rådgivning, ger utbildningar, etc.
AAAA tillhandahåller beställda produkter, tjänster och råd till kunden snarast möjligt. AAAA åtar sig inte och ansvarar inte för att leverans sker inom en viss tid, eller tid som Kunden eller annan kan bedöma som skälig. Om beställd tjänst, produkt eller råd ingår i ett fastpriserbjudande från AAAA, och inte levererats vid utgången av kundrelationen, ska den kostnad som kan hänföras direkt till den uteblivna tjänsten, produkten eller rådet återbetalas till Kunden.
3. Behandling av personuppgifter
AAAA är personuppgiftsansvarig för personuppgifter som erhålls i samband med uppdragsförfrågningar och uppdrag. AAAA:s behandling av personuppgifter framgår av AAAA:s integritetspolicy och cookiepolicy. Integritetspolicyn och cookiepolicy finns tillgänglig antingen via AAAA:s hemsida, eller genom att AAAA tillställer Kunden integritetspolicyn och cookiepolicyn till exempel per e-post.
När Kunden godkänner Avtalet godkänner Kunden samtidigt AAAA:s integritetspolicy och cookiepolicy. I den utsträckning det är förenligt med regelverken för behandling av personuppgifter ska detta Avtal äga tillämpning på respektive Parts skyldigheter och ansvar i fråga om personuppgiftsbehandling.
Kunden informeras härmed även om att integritetspolicyn och cookiepolicyn kan äga tillämpning även på personuppgifter hänförliga till Kunden och där kontakten med AAAA inte lett till en avtalsrelation.
4. Användning av material m.m. samt vite
Kunden har oinskränkt rätt att för eget internt bruk göra ändringar i sådana dokument som AAAA framtagit specifikt åt Kunden (vilket exkluderar på portalen/hemsidan för medlemmar tillgängligt material).
Kunden har inte rätt att ladda ned videos, dokument, ljud, eller annat material från AAAA:s hemsida om inte Kunden köpt det specifika materialet direkt av AAAA utanför ramen av medlemskapet.
Kunden informeras härmed om att det är av avgörande betydelse för AAAA:s verksamhet att material framtaget av AAAA inte sprids till andra aktörer än Kunden. Kunden äger därför inte rätt att till andra än egna anställda, revisorer och styrelseledamöter i Kunden, sprida något material från AAAA, till exempel styrdokument, avtal, rapporter, promemorior/ memorandum, mallar, utbildningsmaterial, videos, och liknande, när AAAA framtagit materialet. Allt material som tillhandahålls Kunden via AAAA ska förutsättas, om inte något annat uttryckligen angetts, vara framtaget av AAAA.
Om Kunden utan AAAA:s uttryckliga skriftliga tillstånd sprider material enligt ovan ska Kunden till AAAA erlägga vite om SEK 200’000 per enskilt dokument eller enskild video som sprids. Varje enskild extern mottagare av material ska räknas som en (1) spridning.
Om en medarbetare hos Kunden sprider information till utomstående om inloggningsuppgifter eller annan information som riskerar medföra obehörig åtkomst till AAAA:s material ska Kunden erlägga vite om SEK 2’000’000.
Viten ska erläggas senast 14 dagar efter AAAA:s framställande av kravet, vilket kan göras via e-post till, till exempel, Kundens normalt använda e-postadresser.
5. Sekretess etc.
AAAA får inte till utomstående obehörigen röja unika inslag i Kundens affärsmodeller, affärsidéer, arbetssätt, system och liknande. AAAA har dock rätt att nämna för utomstående bland annat att det föreligger eller förelegat en kundrelation mellan Kunden och AAAA. Inget hindrar heller att Kunden för utomstående nämner att AAAA är eller har varit leverantör till Kunden.
I vissa fall är AAAA skyldigt enligt till exempel lag eller myndighetsbeslut att lämna ut information, varvid sekretesskyldigheten gentemot Kunden inte ska gälla.
Kunden får inte röja enskilda överenskommelser om prisvillkor mellan Parterna.
Kunden får inte röja information om krav som framställs mot endera Part av den andra Parten i anslutning till detta avtal.
Som framgår i avsnitt 4 föreligger begränsningar i Kundens rätt att sprida material, eller upptagningar från sådant material, framtaget av AAAA. Om Kunden, avsiktligt eller oavsiktligt, sprider material framtaget av AAAA ska Kunden omedelbart underrätta AAAA därom per e-post.
6. Kommunikations- och IT-risker
Alla kommunikationsmetoder- och kanaler är förenade med risker, till exempel ur säkerhets- och sekretessynpunkt. AAAA påtar sig inte något ansvar för risker och skador hänförliga till kommunikation eller IT. Om Kunden önskar att AAAA inte kommunicerar via en viss form av kanal i samband med ett uppdrag, ska Kunden meddela AAAA detta.
7. Arvoden och kostnader
Om inte annat avtalats är AAAA:s timarvode för löpande arbete 3700 kronor exklusive moms.
För varje rådgivnings- och kontakttillfälle debiteras Kunden alltid som minst 0,3 timmar, det vill säga även om den faktiska tidsåtgången vid ett visst tillfälle är lägre än 0,3 h.
Om inte annat avtalats i ett specifikt ärende debiterar AAAA marknadsmässiga fasta priser för standardiserade dokument som tillhandahålls Kunden. Den faktiska tidsåtgången i den enskilda leveransen av sådana dokument påverkar således inte priset.
Samtliga offerter och prisuppgifter i övrigt är exklusive mervärdesskatt och andra i förekommande fall skatter och avgifter om inte annat uttryckligen anges.
8. Fakturering och betalning
AAAA fakturerar Kunden i efterskott, om inte annat avtalats. AAAA kan välja att fakturera direkt efter leverans, månadsvis eller mer sällan.
När AAAA:s uppdrag för Kunden är huvudsakligen avklarat och där AAAA:s slutförande hindras av att Kunden inte lämnat efterfrågad information äger AAAA rätt att fakturera för ett fullgjort uppdrag utan att avvakta informationen från Kunden. (Vid upprättande av t.ex. allmän riskbedömning och andra styrdokument faktureras arbetet när utkast levererats, även när färdigställandet av dokumentet förutsätter att kunden lämnar kompletterande information.) Vid webbinarium äger AAAA rätt att fakturera när anmälan till webbinariet inkommit, dvs. innan webbinariet hållits.
Fakturering sker per e-post eller annan metod som AAAA väljer från tid till annan.
Varje faktura anger dess förfallodag. Förfallodagen är 10 dagar från fakturadatum, om inte annat avtalats.
Vid sen betalning debiteras dröjsmålsavgift med SEK 500 kronor för varje påbörjad fjortondagarsperiod.
Dröjsmål med betalning berättigar AAAA att tills vidare inte tillhandahålla rådgivning, tjänster och produkter.
Om Kunden omfattas av ett abonnemang har AAAA rätt att månatligen utställa två fakturor; en faktura för abonnemanget, och en annan faktura för övriga tillhandahållna tjänster/produkter.
9. Konkurrensbegränsningar för AAAA och Kunden samt vite
AAAA är rådgivare åt ett stort antal aktörer som omfattas av penningtvättsregelverken. Inget uppdrag från eller avtal med Kunden ska innebära någon begränsning i AAAA:s rätt och möjligheter att samtidigt eller senare vara rådgivare till andra, till Kunden potentiellt konkurrerande, aktörer eller att tillhandahålla produkter eller tjänster till sådana aktörer. Uppdrag från Kunden innebär inte heller någon begränsning i vilka verksamheter AAAA har rätt att självständigt bedriva eller vilka andra aktörer AAAA har rätt att samarbeta med.
Kunden får inte annonsera samarbeten med AAAA utan AAAA:s skriftliga förhandsgodkännande.
Kunden förbinder sig, vid vite om 2’000’000 SEK och, om en större skada kan förmodas uppkomma för AAAA, skadestånd till det högre beloppet, att under tiden som kund till AAAA inte bedriva, initiera, förbereda eller stödja med AAAA konkurrerande verksamhet, antingen ensamt eller tillsammans med andra.
10. Ansvar och ansvars-begränsningar
Det framgår av diverse föregående avsnitt i Avtalet att Kunden har skadeståndsansvar och ansvar vid vite på diverse områden.
AAAA:s rådgivning beaktar inte nödvändigtvis några andra legala, eller kommersiella, aspekter än de som omfattas av svenska inhemska regelverk om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. AAAA:s skadeståndsskyldighet, i den mån en sådan skyldighet överhuvudtaget skulle kunna uppkomma, är begränsad till rådgivning om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism och endast under förutsättning att skadan preciserats som ersättningsgill i avtal mellan Parterna.
AAAA:s skadeståndsskyldighet är, i förekommande fall, begränsad till Kundens direkta skada, och ska aldrig överstiga det arvode som Kunden betalat för utförandet av uppdraget under de senaste sex månaderna. AAAA ansvarar aldrig i någon del för råd eller information som lämnas av annan än AAAA, till exempel från leverantör som AAAA samarbetar med, eller om AAAA lämnar råd via till exempel AI och där AAAA upplyst Kunden om att rådet/produkten/tjänsten genererats av AI.
AAAA garanterar inte att lämnade råd, tjänster och produkter uppfyller myndigheters och andras förväntningar på Kunden. Rådgivning från AAAA ger inte Kunden rätt till någon ersättning för ekonomiska eller andra skador hänförliga till beslut eller sanktioner från myndigheter, till exempel vid tillsynsärenden, tillstånds- och registreringsärenden, eller hänförliga till krav eller åtgärder från privata subjekt (till exempel om rådgivningen påverkar Kundens relation till Kundens bank).
Vid Kunds mål i domstol/skiljenämnd eller vid begäran om omprövning hos myndighet ansvarar AAAA aldrig för resultatet, till exempel om en talan avslås.
Om Kunden på grund av AAAA har bristande tillgänglighet till portal/hemsida som AAAA ansvarar för att tillhandahålla äger Kunden rätt prisavdrag motsvarande den dagliga abonnemangskostnaden för varje dag som portal/hemsida är otillgänglig, räknat från den dag då Kunden skriftligen påpekar bristen för AAAA till dess tillgängligheten är återupprättad.
AAAA är befriad från ansvar för brister och överträdelser av Avtalet och lag om överträdelsen eller bristen kan hänföras till omständighet som i något avseende helt eller delvis försvårar AAAA:s fullgörande av Avtalet eller lag.
Kundens krav på skadestånd eller andra åtgärder från AAAA ska framställas senast inom en månad från den dag då grunden för kravet uppstod.
11. Kommunikation
Kunden ansvarar för att e-postmeddelande och annan kommunikation kommer fram till AAAA, till exempel att kommunikationen inte stoppas av till exempel spamfilter, fysisk post inte utdelas, etc.. Kunden åtar sig därför att inom rimlig tid kommunicera med AAAA per telefon i ärenden där det finns anledning att misstänka att sänd information inte nått AAAA.
12. Uppsägning och uppdrags upphörande
AAAA tillhandahåller tjänster och produkter dels ad hoc, dels på abonnemangsbasis.
Vid tillhandahållande av tjänster och produkter ad hoc utanför ett abonnemangsavtal föreligger av uppenbara skäl inte någon bindningstid och/eller uppsägningstid.
När AAAA tillhandahåller tjänster och produkter på abonnemangsbasis ska Kunden i förekommande fall iaktta de bindnings- och uppsägningstider som AAAA kommunicerar dels inför tecknandet av abonnemanget, dels under abonnemangstidens gång och där bland annat bindnings- och uppsägningstider kan ändras på de sätt som framgår av avsnitt 14 i Avtalet.
AAAA har rätt att säga upp abonnemangsavtal med omedelbar verkan utan angivande skäl.
Kunden kan säga upp abonnemangsavtal till omedelbart upphörande om AAAA gör sig skyldigt till ett väsentligt brott mot Avtalet som inte rättas inom trettio dagar efter Kundens anmodan om att vidta rättelse.
Det åligger Kunden att omedelbart informera AAAA om omständigheter hos Kunden som i förekommande fall är styrande för prisnivå på olika abonnemang (t.ex. antalet medarbetare hos Kunden) ändras. AAAA äger rätt att flytta Kunden till en högre priskategori (t.ex. om antalet medarbetare hos Kunden passerat en viss tröskel), oavsett om informationen om ändrade förhållanden kommer från Kunden eller inte.
Avtalsvillkor som till sin natur inte gäller det löpande samarbetet mellan Kunden och AAAA ska äga fortsatt tillämpning när Avtalet i övrigt upphör. Därvidlag kan, som exempel, följande avsnitt i Avtalet nämnas: lagval, tvist, sekretess, vite/skadestånd, material, konkurrens och behandling av personuppgifter.
13. Överlåtelse av rättigheter och skyldigheter
AAAA äger rätt att med omedelbar verkan överlåta samtliga rättigheter enligt detta Avtal, till exempel till annan juridisk person.
14. Ändringar
AAAA har rätt att ändra, lägga till eller upphäva villkoren i detta Avtal och andra överenskommelser. Ändringarna ikraftträder, och ersätter därmed föregående versioner av Avtalet, när AAAA offentliggjort eller annars kommunicerat den uppdaterade avtalsversionen, eller, om Parternas relation redan omfattas av uppsägnings- eller bindningstid, vid den senare tidpunkt som motsvaras av Kundens uppsägningstid med tillägg för tre bankdagar. Ändringar/tillägg ska istället börja gälla omedelbart om ändringen avser tillhandahållandet av en ny produkt eller tjänst.
15. Tillämplig lag samt tvistlösning
Svensk rätt ska tillämpas på detta Avtal samt på relationen mellan Kunden och AAAA i övrigt i den mån förehavanden helt eller delvis inte omfattas av Avtalet.
Tvister mellan Kunden och AAAA ska slutligt avgöras genom skiljeförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC). SCC:s Regler för Förenklat Skiljeförfarande ska tillämpas. Med undantag från denna forumregel har AAAA rätt att ansöka om betalningsföreläggande och vidta andra rättsliga åtgärder för Kundens fullgörande av betalningsskyldigheter enligt Avtalet hos myndighet och allmän domstol.
Förfarandet ska på AAAA:s begäran genomföras med AAAA:s representanter deltagande på distans via telefon eller videosamtal.
Sätet för skiljeförfarandet ska vara Stockholm. Skiljeförfarandet ska i alla delar, inklusive kommunikation mellan parterna och nämnden, ske uteslutande på svenska.